חדשותMenu

שחר אפעל, מנכ"ל נס ישראל, בראיון למגזין מנהיגים מבית אנשים ומחשבים

שחר אפעל מסכם את התקופה מאז נכנס לתפקיד ומגדיר מיהו ומהו בעיניו מנהל טוב

 

נס טכנולוגיות עברה בשנים האחרונות תהפוכות ושינויים רבים, כולל שינויי בעלות. בראשונה מאז הוקמה ב-1999 נכנסה החברה לתקופה מאתגרת, בדומה לשוק, ובמשך פרק זמן קצר יחסית בוצעו בה שינויים מבניים וארגוניים רבים ותכופים.
 
בסוף 2013 מינו בעלי המניות הקודמים של החברה, קרן סיטי ונצ'רס, את שחר אפעל למנכ"ל – בפעם השנייה. המשימה הראשונה שהוטלה עליו הייתה להחזיר את היציבות לנס, לבצע שינויים נדרשים בהנהלה ולהשיב את האמון בקרב מאות לקוחותיה ברחבי המשק הישראלי. נס מעסיקה כ-2,500 עובדים ועיקר התמחותה הוא מיקור-חוץ בשלל תחומים לארגונים, פתרונות מחשוב עסקיים ומכירת מוצרי תוכנה וטכנולוגיה לארגונים.
 
בראיון למגזין מנהיגים מבית אנשים ומחשבים, שיראה אור בשבוע הבא, מסכם אפעל את התקופה מאז נכנס לתפקיד, מסביר את תמיכתו בהתארגנות עובדים ומגדיר מיהו ומהו בעיניו מנהל טוב.
 
התמיכה שלך בהקמת ועד העובדים עוררה לא מעט תמיהות וביקורת אפילו מצד עמיתיך. אתה יכול להסביר?
"זיהיתי שהתארגנות עובדים היא חלק מטרנד שקורה בשוק שלנו ובמגזרים אחרים. זה החל למעשה במחאה החברתית, שגם עובדי היי-טק היו שותפים לה, כי אכפת להם כמו לכולם ואפילו הם רוצים יותר ביטחון. אחד הנושאים שעלו במחאה היה יצירת ביטחון תעסוקתי לעובדים במגזרים כמו ההיי-טק. אני תומך בכך, כי אני סבור שעובד שיודע שיש לו ביטחון תעסוקתי הוא עובד טוב יותר ונאמן יותר למקום עבודתו. מעבר לכך, זה סייע לנו מאוד בתקופת ההתארגנות, כי זה חיזק את המסר שלנו – שההתייעלות היא ברמת מנהלים, וכמעט ולא נפרדנו מאף עובד כתוצאה ממהלך ההתייעלות. בעקבות ההכרה הם הפכו להיות שותפים שלנו לתהליך במקום להיאבק, וזה חשוב מאוד. עד היום המהלך הוכיח את עצמו. ללא כל קשר, אין עובד אחד שלא יודע שדלתי פתוחה והוא יכול לבוא אליי בכל נושא".
 

איך סיימתם את 2014?

 "אנחנו לא חושפים נתונים, אבל מעיון בנתונים שמפורסמים על ידי חילן, הבעלים שלנו, אפשר לומר שנס הצליחה להתייצב ואף להשתפר, למרות כל הזעזועים שעברנו – מה שהוכיח שוב את החוסן הכלכלי והעסקי שלנו. העקרון שהתוויתי כשנכנסתי שוב לתפקיד הוא להתמקד בדברים שאנחנו יודעים לעשות הכי טוב ולהוביל בהם את השוק, תוך מיקוד בצרכי הלקוחות ובעובדים, כמובן".
 
תן דוגמאות בבקשה.
 "למשל, הובלה חד משמעית בכל מה שקשור למיקור-חוץ. על פי כל הפרמטרים, אנחנו השחקנים הכי גדולים בתחום הזה. נכון הדבר מהטעם שהשוק הזה משתנה והוא הולך יותר לכיוון של שירותים מנוהלים ופחות שירותי כוח אדם.
 
בכלל, אין בנס מושג כזה 'גולגלות' במובן הלא טוב והלא אהוב שלו. אנחנו לוקחים אחריות על תהליכים שלמים בארגונים ומבצעים אותם מההתחלה ועד הסוף.
 
תחום אחר שבו אנחנו מובילים הוא פתרונות עסקיים בכמה טכנולוגיות, ובראשן סאפ (SAP) – תחום שמאז ומעולם היה אסטרטגי אצלנו. בנושא הזה אנחנו מיישמים את הקו של סאפ העולמית – למצב את עצמה כחברה שמספקת שירותי טכנולוגיה לעסקים ולא רק פתרונות ERP. הנושא הזה מהווה מנוע צמיחה מרכזי של החברה".
 

מה הביא אותך לחזור לתפקיד המנכ"ל אחרי כמעט שלוש שנים?

"החזרה בסוף 2013 הייתה בעקבות בקשת בעלי המניות הקודמים של נס. בשיחות איתם בלט הרצון לשפר את המצב של הפעילות בישראל. ראיתי בזה אתגר אישי וגם הזדמנות.
 
במהלך השיחות עם בעלי המניות הקודמים נשאלתי רבות לגבי דרך הפעולה ומה אני חושב שצריך לעשות. הייתה לי בראש תוכנית ברורה לגבי מה נדרש, אף על פי שהייתי אז מחוץ לחברה כבר כמה שנים. לבקשתם, בתוך שבוע הגשתי תוכנית ומהר מאוד הם קיבלו החלטה ומינו אותי למנכ"ל הפעילות של נס ישראל".
 

איזו חברה מצאת כאשר התיישבת בפעם השנייה על כיסא המנכ"ל?

 "על אף שזה יכול להישמע קלישאה, אני חייב לומר שמצאתי את אותן יכולות ואיכויות שהכרתי. האמנתי בחברה ובאנשים הנפלאים שלה, והחזרה שלי רק חיזקה את האמונה בהם. הדבר היחיד השונה שמצאתי הוא שהשוק הפך להיות צפוף ברמת המרווחים שאפשר לקבל מהלקוחות, וזה ללא ספק השפיע על התוצאות של נס.
 
הדבר השני שהבחנתי בו, ולמעשה ידעתי אותו קודם, הוא שהחברה עברה מספר רב מדי של שינויים בפרק זמן קצר. זה שידר לכאורה, ורק לכאורה, חוסר יציבות פנימית וגם כלפי הלקוחות. המשימה שהצבתי בפני צוות ההנהלה הייתה קבלת אחריות וחזרה ליסודות הבסיס של נס. הנגזרת מכך היא לייצר ארגון רזה יותר, ברמת המטה ושכבת ההנהלה. זאת, כדי להתאים את הארגון למציאות שהייתה אז בשוק.
 
החזרה ליסודות הבסיס גם הביאה אותי ליצור לאנשים שעובדים איתי תמונת עולם הרבה פחות מורכבת. כל אחד מהם ידע על מה הוא נמדד ומה תחומי האחריות שלו. זה הכול. רציתי להפוך את נס לארגון ממוקד".
 

מיהו מנהל טוב בעיניך?

 "מנהל טוב הוא כזה שעונה על כמה קריטריונים בולטים לפני המקצוענות: אחריות ואישיות. זה מה שאני מחפש אצל כל מנהל שמתקבל לעבודה בנס. הדבר אומר קבלת אחריות אישית, הבנת המשימה שממנה נוצרת מנהיגות. כך אני רואה קודם כל את עצמי, ומיומנות ניהולית זו מאפשרת לי להיות מעורב בסיטואציות רבות.
 
והדבר השני – להיות בן אדם. בעולמנו, הממשקים שלנו עם לקוחות מבוססים הרבה מאוד על יחסים אישיים ולמעשה, כך מתנהלים כולנו. כשאני שולח אנשים שלי ללקוחות אני מצפה מהם שיהיו איתם ביחסים הכי טובים, שישדרו להם את המסר שאנחנו שותפים שלהם ושאנחנו איתם בכל מצב. אבל כל זה מתחיל בבית. הם מקבלים את זה פה, ממני ומההנהלה. מתוך זה נגזרת המקצוענות, שהיא חשובה, אבל לפני הכול חשוב בפירוש להיות אנשים, בני אדם. ההוכחה לכך היא העובדה שהוותק הממוצע של המנהלים אצלנו הוא 11 שנים, וזה לא מובן מאליו. הדלת פה פתוחה. לעובדים רבים יש אלטרנטיבות בחוץ, כי הם נחשבים מקצוענים, אבל הם בכל זאת מעדיפים להישאר איתנו".

לכתבה המלאה לחץ כאן>>